Når dere skal importere varer fra utlandet er det mye å ta hensyn til. Eksportregler fra utsender-landet, regler innenfor og utenfor EU, fortollingsregler inn til Norge og ikke minst å sikre en trygg og effektiv frakt av varene fra produsent og til Norge.
For å gjøre dette så enkelt som mulig for kunder av NBS har vi skapt anbudsportalen NBS Frakt Utland, hvor godkjente transportører må kjempe om sendingen din på pris og ETA (Estimated Time of Arrival) hver gang. NBS frakt Utland kan brukes for sendinger fra hele verden.
Dette sikrer at du som importør alltid får de beste prisene gjennom NBS. Det kan være store forskjeller på pris fra de ulike transportørene innad i samme land og regioner, fordi dekningen på biler, tog og båt endrer seg stadig.
Hvordan fungerer det?
Gå til "Forsendelser til NBS" i toppmenyen og trykk "Meld om Forsendelse".
Velg NBS Frakt Utland øverst og fyll inn skjemaet med all informasjon dere har på sendingen. Her er infoen dere trenger før dere melder forsendelsen:
Leverandør - Fakturapart på fakturaen som skal fortolles
Henteadresse - Som regel det samme som leverandør, men kan også være en helt annen adresse hvor varene fysisk skal hentes. Viktig med både epost og telefon til opphentingsted så transportør kan avtale opphenting, samt å legge til om de kan motta Semi-trailer eller trenger lastelem på bil.
Antall paller - Transportør må vite dette sammen med type pall for å beregne antall lastemeter.
Estimert totalvekt - Trenger ikke være helt nøyaktig, men ved store avvik vil det kunne bli justert pris fra transportør
Europall - Om sendingen pakkes på godkjente Europaller eller ikke. Viktig å vite for transportør for å beregne lastemeter på bil eller container.
Kjøletransport - om dere ønsker thermo/kjøletransport på sendingen. Dette er som regel 25 - 30 % dyrere enn standard frakt uten kjøl.
Opphenting klart fra - dato når varene er klare for opphenting
Vedlegg - Proforma faktura eller comercial invoice som skal brukes til fortollingen.
Henteintruksjoner - Åpningstider, spesielle kjøreinstrukser eller annen info som kan være viktig for transportør å vite før opphenting.
Når alt er klart trykker du "Meld forsendelse" og sendingen går automatisk ut på anbud til våre transportører. Hvis du huker av for "Send meg pristilbud" får du epost med beste pris og ETA som må godkjennes før vi booker transporten. Hvis ikke booker vi med det billigste og beste alternativet.
Transportørene har 3 timer (innefor arbeidstid) til å gi tilbud som standard. Med veldig spesielle forespørsler, kan det ta noe lenger tid for å avklare pris.
Etter booking kan du selv følge status på sendingen i forsendelseslisten med estimert ankomst.
Var denne artikkelen nyttig?
Så bra!
Takk for din tilbakemelding
Beklager at vi ikke kunne være mer til hjelp
Takk for din tilbakemelding
Tilbakemeldingen er sendt inn
Vi setter pris på tilbakemeldingen din og vil prøve å rette på artikkelen