Manuelle ordre er ordre fra deg som importør/produsent til kunden, og det er derfor ditt selskap som skal fakturere kunden.
Med NBS Portalen og Tripletex integrasjon kan du fakturere dine manuelle ordre direkte fra ordrelisten, uten å måtte punche inn ordrene på nytt i et ekstern regnskapssystem og opprette kunder og produkter flere steder.
Bruker du et annet system enn Tripletex i dag, må du manuelt fakturere dette selv.
Ta kontakt med oss i NBS Regnskap for å se hvor enkelt det kan være å bytte både system og/eller regnskapsfører til et byrå som kun fører regnskap for drikkevareselskaper i Tripletex. Send mail til gro@nbsr.no for en regnskapsprat.
Fakturering av én ordre
En ordre må ha fått status "Sendt" før den kan faktureres fra systemet. Etter den har blitt sendt vil det dukke opp en knapp "Opprett Faktura" både i ordrelisten og inne på ordresiden.
Ved å trykke på den kommer du til fakturerings vinduet, hvor du i etterkant at ordren er mottatt av kunden, kan justere både antall, pris og ordrelinjer hvis det har vært endringer i leveransen før du fakturerer.
Innstillingene som ligger på kunden med fakturametode (EHF/Epost) og antall forfallsdager kommer opp som standard i vinduet.
TIPS! Her kan du også legge til andre ting som ekspress frakt eller andre tillegg dere har levert i tillegg til produktene ved å trykke "legg til linje"
Først når du trykker "Utsted faktura" kommer du til fakturasiden hvor du må bekrefte sendemetode og sende fakturaen til kunden. Nå er fakturaen opprettet i Tripletex.
I fakturalisten kan du se status på alle fakturaer (sendt og opprettet i Tripletex). Hvis noe er feil vil det dukke opp feilmelding som på bildet under om at den ikke sendt f.eks.
Fakturering av flere ordre samtidig
Anbefalt måte å fakturere Horeca på når dere får flere ordre per uke er å samle opp faktureringen til slutten av uken hvor alle ordre skal være levert og mottatt.
I ordrelisten kan du derfor filtrere øverst i kolonnene ved å trykke på søkeikonet per kolonne. Gå til ordrenummer og søk på "MA" for å kun vise manuelle ordre. For å se kun manuelle ordre som ikke er fakturert enda kan du også filtrere på Status "Sendt". Da vil ordrelisten se slik ut:
Du kan nå trykke på "Opprett Faktura" på alle ordrene manuelt, eller du kan bruke "Fakturér flere ordre" funksjonen for å fakturere alle samtidig.
Trykk på nedtrekksmenyen ved siden av "Opprett ordre" knappen og velg "Fakturér flere ordre"
Deretter huker du av i listen for hvilke ordre du ønsker å fakturere, og trykk "Opprett og send fakturaer". Systemet vil da bruke kundeinnstilling på forfallsdager og sendemetode (EHF/Epost) automatisk, men du får ikke gjort endringer på selve ordrelinjene. Da må du opprette faktura en og en. Etter fakturering av flere ordre får du opp et statusvindu hvor fakturaene prosesseres og du får beskjed når de er opprettet og sendt.
Var denne artikkelen nyttig?
Så bra!
Takk for din tilbakemelding
Beklager at vi ikke kunne være mer til hjelp
Takk for din tilbakemelding
Tilbakemeldingen er sendt inn
Vi setter pris på tilbakemeldingen din og vil prøve å rette på artikkelen