Vinmonopolet kommuniserer alt av ordre og bestillingsinformasjon på EDI til NBS som distributør.
En Normal-ordre fra en butikk fungerer på denne måten
- Ordre kommer inn på EDI
- NBS bekrefter antall og sender pakkseddel og faktura på EDI
- Butikken bekrefter antall mottatt i varemottaket
Når det skjer noe avvik fra dette, har Vinmonopolet 3 andre ordretyper som brukes til ulike formål
Kassasjon
Brukes når det er kvalitetsavvik på varene som gjør at ordren krediteres. Dette kan både være kunde som har returnert varen til butikk, eller butikken som har oppdaget et kvalitetsavvik.
Butikken må alltid oppgi en Returårsak på en Kassasjonsordre som gir et innblikk i årsaken. På eksempelet på bildet var det korksmak på en vinflaske.
Kassasjonsordre blir kreditert automatisk og blir ikke behandlet av NBS. Hvis dere har spørsmål til bakgrunnen for kassasjonen utover returårsaken oppgitt av butikken, anbefaler vi å ta kontakt direkte med butikk for mer info.
Retur
Ordretypen brukes fra butikk når det er varer de mener skal returneres til distributør. Det betyr ikke automatisk at varen blir returnert til Vestby. I mange tilfeller brukes Returordre om varer som bare skal kassereres av butikk.
Returordre krediteres automatisk når de kommer inn, men blir behandlet manuelt av NBS for å avgjøre om den skal returneres eller ikke.
I ordrelisten vil det vises et gult tall-symbol over statusen, som betyr at ordren har et behandlingsnotat lagt til.
Ved å gå inn på ordren ser vi at denne har blitt bedt om å styrtes i butikk (hvis den ikke var det opprinnelig) da den ikke er økonomisk forsvarlig å returnere den til lageret mtp vareverdi.
Ved returordre som skyldes NBS (f.eks feilplukk) bestiller vi automatisk retur som ikke belastes vareeier.
Hvis vi er usikre på retur spør vi alltid vareeier hva dere selv ønsker før vi avgjør om varen skal returneres eller styrtes i butikk.
Ikke Bestilt Varer Mottatt
Ikke bestilt varer mottatt brukes av butikken når de har mottatt varer som ikke er bestilt. Denne ordretypen kan skyldes mange ulike årsaker, men betyr i utgangspunktet at butikken velger å ta i mot varen selv om den ikke er bestilt. Ordren skaper automatisk en ekstra faktura på disse varene
Alle ordre behandles manuelt av NBS med et behandlingsnotat om hva som har skjedd.
Her er noen vanlige årsaker
- Feilplukk - plukket for mye (NBS justerer beholdning ned tilsvarende antallet)
- Feilplukk - plukket feil vare (NBS justerer beholdning ned for den som ble plukket feil og opp tilsvarende for den som skulle vært sendt)
- Butikken har først tatt mottak i 0 og deretter funnet varene (brukes for å korrigere et varemottak)
Var denne artikkelen nyttig?
Så bra!
Takk for din tilbakemelding
Beklager at vi ikke kunne være mer til hjelp
Takk for din tilbakemelding
Tilbakemeldingen er sendt inn
Vi setter pris på tilbakemeldingen din og vil prøve å rette på artikkelen