Manuelle ordre i NBS Portalen er alle typer ordre som er lagt inn manuelt av deg som bruker. Det kan både være vareprøve-ordre, hente-ordre eller en HoReCa-ordre som skal sendes ut til kunden.
Oppretting av ordre
Trykk på "+" tegnet ved siden av "Ordre" i hovedmenyen, eller gå inn på ordrelisten og trykk på "Opprett Ordre" øverst i høyre hjørnet.
Valg av Kunde
Kunden på ordren er fakturapart for ordren. Velg enten en eksisterende kunde fra nedtrekksmenyen eller opprett en ny kunde direkte i ordren.
Eneste obligatoriske felt er Kundenavn og Adresse. Resterende felt er kun viktig hvis dere har satt opp en integrasjon til Tripletex.
Tilleggskode for særavgifter legges inn på Kundenivå for riktig føring på avgiftsrapporten.
Valg av Leveringsmetode
Leveringsmetode bestemmer hvordan ordren leveres, og om den skal påvirke lageret i det hele tatt.
Bestill Transport - velges ved sendinger som skal sendes fra lageret i Vestby
Hente selv fra lageret - velges når ordren skal hentes selv på lageret (av dere eller av kunden)
Påvirker ikke lager / ingen levering - velges når varer som allerede er tatt ut (f.eks som vareprøver) skal faktureres via NBS Portalen. "Påvirker ikke lager" ordre påvirker ikke særavgiftene, og skal kun brukes for varer som allerede er betalt avgifter på.
Valg av Mottaker
Mottaker er der hvor varene skal leveres og har ingen påvirkning på fakturering. Velg "Samme som fakturaadresse" hvis Kunde og Mottaker er lik. NB! Husk at kontaktinfo fra Kunden vil bli brukt av transportør ved dette valget og det er derfor viktig at den informasjonen er oppdatert og korrekt
Velg "Egen adresse" hvis du vil opprette en ny mottaker for denne kunden. Mottakeren vil lagres som ny mottaker i kunderegisteret hvis du velger dette.
Husk alltid å oppgi riktig telefonnummer på mottaker for at transportør skal kunne kontakte kunden ved levering
Leveringsdetaljer
"Forespurt leveringsdato" følges alltid av lageret ved bruk av NBS Transport Oslo, DB Schenker og Moss Transportforum. Ved bruk av TINE vil dette ikke ha noen påvirkning.
NB! Vi plukker og sender ordre alltid etter gjeldene SLA (Se artikkel), så hvis forespurt leveringsdato er tidligere enn dette vil det bli sendt ut så raskt som mulig.
TIPS! Hvis en ordre skal leveres frem i tid, er det bedre å legge inn ordren som en Utkast-ordre (Se artikkel) og reservere beholdningen enn å bruke forespurt leveringsdato
Kjøpers ordrenummer er kun for eget bruk og rapportering. kan også brukes som felt for kunden referanse. Kan søkes på i etterkant via Ordrelisten og søkefunksjonen der (Se artikkel)
Ordrebemerkning/kommentar er kommentar som lageret får og kan inneholde leveringsinstruks til kunden eller annen informasjon dere vil at lageret eller sjåfør ser.
NB! Kommentar sendes til alle transportører utenom TINE.
Produkter og prising
Velg produkt fra listen ved å søke på artikkelnummer eller navn.
Prisen som kommer opp er hentet fra HORECA-pris fra produktsiden, men kan overstyres eller rabatteres per ordrelinje etter behov.
Pris på manuelle ordre har ingen betydning med mindre ordren skal faktureres via NBS Portalen
Valg av Transportalternativer
Transportalternativene vil kun komme opp med prisestimat ved valg av "Bestill Transport" som leveringsmetode, lagt inn produkter og lagt inn postnummer på mottaker.
For mer info om transportalternativer, priser og ledetider les Fraktalternativer til HoReCa
Var denne artikkelen nyttig?
Så bra!
Takk for din tilbakemelding
Beklager at vi ikke kunne være mer til hjelp
Takk for din tilbakemelding
Tilbakemeldingen er sendt inn
Vi setter pris på tilbakemeldingen din og vil prøve å rette på artikkelen